استخراج در شبکه اتریوم / بخش سوم

10 اردیبهشت 1401 | شبکه‌های اجتماعی

در مقاله پیشین، استخراج در شبکه اتریوم از دیدگاه اقتصادی صحبت شد، همچنین ابعاد فنی و اجرایی آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله، پیروی مقاله قبلی، به بررسی شیوه پیکربندی ماینرهای ASIC، شیوه محاسبه میزان درآمد اتری، شیوه محاسبه سهم استخرهای استخراج و سایر موارد اینچنینی خواهیم پرداخت.

پیکربندی ایسیک ماینر اتر

اگر مایلید با دستگاه ASIC اتر استخراج کنید، به هیچ نرم‌افزار ماینری برای اجرا شدن بر روی کامپیوتر نیاز نیست. تمام چیزی که نیاز دارید جریان برق پایداری که بتواند نیازمندی‌های مصرف برق آن ماینر را رفع کند و یک اتصال اینترنت قابل اعتماد است.

لطفا توجه داشته باشید ایسیک شما بایستی یک اتصال سیمی به شبکه محلی شما داشته باشد و کامپیوتر و ماینر شما مشترکا به یک شبکه متصل باشند.

به کمک یک مرورگر همانند کروم یا Edge، به IP دستگاه ماینر خود متصل شوید، سپس به سرور یک فارم مانند f2pool وصل شوید. شما بایستی در ماینر خود اطلاعات زیر را وارد کنید:

URL: stratum+tcp://eth.f2pool.com:6688

Username: account_name.worker_name

Password: پسورد انتخابی خود را وارد کنید

بخش account_name را با نام حساب کاربری که در مقاله پیش در مورد آن توضیح داده شد جایگزین کنید.

برای مثال برای ماینری که نام کاربری و نام Worker خود را به ترتیب Oceanminer و bigfish1 انتخاب کرده است، پیکربندی فوق به شرح زیر است:

URL: stratum+tcp://eth.f2pool.com:6688

Username: oceanminer.bigfish1

Password: 123456

زمانی ماینر خود را پیکربندی کردید و تنظیمات را ذخیره نمودید، شما آماده‌ آغاز ماینینگ و کسب درآمد هستید. لازم به ذکر در این مقاله استخر f2pool به عنوان نمونه ذکر شد و بنیاد سور این استخر را تایید یا رد نمی‌کند و کاربر می‌تواند بر اساس این آموزش، استخر دیگری برای خود انتخاب کند.

نحوه بررسی پاداش‌ها

پس از پیکربندی ماینر، حالا شما می‌توانید میزان درآمد ماینر خود را محاسبه کنید. در ادامه ضمن بیان شیوه محاسبه درآمد ماینر، کارمزدهای استخرهای استخراج نیز بیان خواهد شد.

اندازه‌گیری میزان درآمد

میزان درآمد ماینر شما، رابطه مستقیمی با نرخ هش دستگاه ماینر دارد. شما می‌توانید با دانستن نرخ هش ماینر خود و قدرت هش شبکه اتریوم، میزان اتری که می توانید در روز استخراج کنید را محاسبه کرده و با ضرب عدد بدست آمده در قمیت اتر، درامد ماینر خود را تخمین بزنید.

عوامل موثر بر سوددهی ماینر

مستقل از قیمت لحظه‌ای اتر، مهمترین عاملی که بر سود ماینر تاثیر می‎گذارد، هزینه‎های ماینر است و این عامل نیز به شدت به نوع ماینر بستگی دارد. تعرفه برق و هزینه خرید و نگهداری کارت گرافیک بزرگنرین هزینه‎‌ها هستند.

سختی استخراج، کارمزد استخر، نظام عرضه اتر و کارمزدهای شبکه (میزان و نظام) نیز بر سودآوری ماینر تاثیر می‌گذارد.

شیوه محاسبه پاداش‌ها توسط استخر

معمولا استخرهای استخراجی همانند f2pool از PPS+ (پرداخت ما به ازای سهم مشارکت +) برای محاسبه پاداش استفاده می‌کنند و 2% از پاداش تولیدی را به عنوان کارمزد ارائه خدمت برداشت می‌کند. زمانی که میزان درآمد ماینر در یک استخر به یک میزان خاص می‌رسد، در یک بازه 24 ساعته، استخر با آن ماینر تسویه حساب می‌کند.

به سبب تغییر ساختار کارمزد پس از به روزرسانی لندن (که در مقاله بعدی به آن اشاره خواهد شد) بخشی از کارمزد تراکنش پیش از پرداخت روزانه کسر خواهد شد.