هزینه سوخت در لندن / بخش دوم

24 اردیبهشت 1401 | شبکه‌های اجتماعی

در مقاله پیشین در مورد کاربرد گس در شبکه اتریوم و تغییرات صورت گرفته در کارمزد در طی به روزرسانی لندن صحبت شد.

نسبت به مکانیزم رقابتی تعیین گس پیش از به روزرسانی لندن، سازوکار کارمزد در به روز رسانی لندن قابل پیش‌بینی‌تر شد. بر اساس جدول زیر، برای ایجاد یک تراکنش در بلوک شماره نه، یک کیف‌پول اعلام می‌دارد که حداکثر کارمزد پایه برای قرارگیری تراکنش در بلوک بعدی از رابطه زیر بدست می‌آید:

current base fee * 112.5% = 202.8 gwei * 112.5% = 228.1 gwei

Block Number Included Gas Fee Increase Current Base Fee
1 15M 0% 100 gwei
2 30M 0% 100 gwei
3 30M 12.5% 112.5 gwei
4 30M 12.5% 126.6 gwei
5 30M 12.5% 142.4 gwei
6 30M 12.5% 160.2 gwei
7 30M 12.5% 180.2 gwei
8 30M 12.5% 202.7 gwei

لازم به ذکر است که بعید به نظر می‌رسد که ما شاهد تعداد زیاد و متوالی از بلوک‌های پر از تراکنش باشیم زیرا سرعت افزایش هزینه کارمزد پایه در صورت وجود بلاک‌های پر به صورت نمایی رشد می‌کند و باعت می‌شود به دلیل بالا رفتن کارمزد، تعداد تراکنش‌های ارسالی به شبکه کاهش یابد.

Block Number Included Gas Fee Increase Current Base Fee
30 30M 12.5% 205.6 gwei
12.5%
50 30M 12.5% 28531.3 gwei
12.5%
100 30M 12.5% 10302608.6 gwei

کارمزد اولویت‌دهی (انعام)

پیش از ارتقاء و به روزرسانی لندن، ماینرها تمامی کارمزد گس را از تمامی تراکنش موجود در بلوک دریافت می‌کردند.

از آنجایی که در به روز رسانی لندن کارمزد پایه سوزانده می‌شود، برای انتفاع ماینرها، کارمزدی به نام انعام یا کارمزد اولویت‌دهی تعریف شده است. بدون وجود کارمزد انعام، ماینرها ترجیح می‌دهند بلوک‌های خالی از تراکنش را ماین کنند چرا که از نظر اقتصادی درآمد آن‌ها تغییری نمی‌کند و در هر دو حالت صرفاً پاداش بلوک را کسب خواهند کرد.

در شرایط معمول و عادی، انعام‌های کوچک به ماینرها انگیزه حداقلی برای انتخاب و گنجاندن تراکنش در بلوک را می‌دهد. اگر یک تراکنش حاوی میزان مناسبی انعام باشد، آن تراکنش به احتمال زیاد در بلوک بعدی قرار داده خواهد شد.

کارمزد حداکثری

برای اجرایی شدن یک تراکنش در شبکه اتریوم، کاربران می‌توانند در کنار کارمزد پایه و اولویتدهی، حداکثر کارمزد مورد علاقه خود را نیز تعیین کنند. این پارامتر اختیاری با نام maxFeePerGas شناخته می‌شود. برای آنکه یک تراکنش اجرا و نهایی شود، کارمزد حداکثری بایستی از جمع کارمزد پایه و اولویت‌دهی بیشتر باشد. ارسال‌کننده تراکنش ما به التفاوت کارمزد حداکثری و مجموع کارمزد پایه و اولویت‌دهی را در نهایت دریافت خواهد کرد.

محاسبه کارمزدها

یکی از مزایای کلیدی به روزرسانی لندن، بهبود تجربه کاربر در زمان تنظیم کارمزد تراکنش است. برای کیف‌پول‌هایی که از این به روزرسانی پشتیبانی می‌کنند، به جای تنظیم دقیق میزان کارمزد، ارائه‌دهنده کیف پول برای کاهش بار کارمزدی تحمیلی به کاربر، به صورت خودکار کارمزد پیشنهادی و توصیه شده برای تراکنش را تنظیم می‌کند.

EIP-1559

پیاده‌سازی به روزرسانی EIP-1559 در ارتقاء لندن، سازوکار تعیین کارمزد را نسبت به روش قبلی پیچیده‌تر کرد اما این مزیت را نیز به همراه آورد که کارمزد را برای کاربران قابل پیش‌بینی کرد و این امر منجر به افزایش کارایی کارمزد تراکنش خواهد شد. کاربران می‌توانند تراکنشی با کارمزد حداکثری یا به عبارتی دیگر بیشترین هزینه‌ای که مایلند برای اجرا و نهایی شدن تراکنش خود پرداخت کنند را ثبت کنند.

بنیاد سور در مقالات آتی خود به صورت دقیق به EIP-1559 و آثار آن در شبکه اتریوم خواهد پرداخت.

چرا ذاتا کارمزد گس وجود دارد؟

به بیانی کوتاه، کارمزدهای گس به تامین امنیت شبکه اتریوم کمک می‌کنند. به واسطه نیاز به کارمزد برای هر تراکنشی که از منابع شبکه استفاده می‌کند، شبکه در برابر ارسال تعداد زیاد تراکنش که با هدف ایجاد اختلال در شبکه ایجاد می‌شوند (Spam) مقاوم می‌شود. همچنین برای جلوگیری از ایجاد حلقه‌های بینهایت سهوی یا عمدی در شبکه، مکانیزم کارمزد کمک رسان است.

محدوده گس چیست؟

محدوده گس به حداکثر میزان گسی اشاره دارد که کابر مایل است برای یک تراکنش خود مصرف کند. تراکنش‌های پیچیده‌تر همانند قراردادهای هوشمند نیاز به کار و منابع محاسباتی بیشتری دارند، بنابر این آن‌ها به حد گس بیشتری نسبت به یک تراکنش ساده پرداختی نیاز دارند. یک انتقال استاندارد اتر نیاز به محدوده گس 21.000 واحدی دارد.

برای مثال، اگر شما یک محدوده گس 50.000 واحدی برای یک انتقال ساده اتری در نظر بگیرید، ماشین مجازی اتریوم 21.000 واحد آن را مصرف می‌کند و شما 29.000 واحد باقیمانده را مجددا دریافت خواهید کرد. با این حال، اگر گس بسیار کمی تعیین کرده باشید، برای مثال، محدوده گس 20.000 واحدی برای یک تراکنش ساده در شبکه اتریوم، ماشین مجازی اتریوم آن 20.000 واحد را مصرف می‌کند اما تراکنش شما نهایی نخواهد شد.

چرا کارمزدهای گس می‌توانند بدین حد افزایش یابند؟

کارمزدهای بالای گس نمایانگر افزایش محبوبیت و کاربردپذیری شبکه اتریوم است. انجام هر گونه عملیاتی بر روی شبکه اتریوم نیازمند مصرف شدن گس است و فضای گس در هر بلوک محدود است. کارمزدهای مربوط به عملیات محاسبات در شبکه اتریوم، ذخیره‌سازی داده و انتقال توکن، هر متفاوت هستند. همگام با افزایش پیچیدگی برنامه‌های کاربردی توزیع شده، تعداد عملیات موجود در قراردادهای هوشمند نیز رشد کرده و بدان معناست که هر تراکنش حجم بیشتری از فضای محدود یک بلوک را اشغال خواهد کرد. اگر تعداد تراکنش زیادی وجود داشته باشد یا نیاز به استفاده از منابع شبکه افزایش یابد، کاربران بایستی با پرداخت کارمزد بیشتر، نظر ماینرها را به خود جلب کنند و هرچه زودتر بررسی و نهایی شوند.

هزینه گس به تنهایی میزان کارمزد یک تراکنش را مشخص نمی‌کند. برای محاسبه میزان کارمزد یک تراکنش، ما بایستی گس مورد استفاده را در هزینه گس ضرب کنیم. هزینه‌ای که با توجه به وضعیت شبکه افزایش یا کاهش خواهد داشت.